środa, 20 lutego 2013

Radcy Kurowskiemu część I



Na wszelki wypadek na czerwono część najistotniejszą:)


Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -na interpelację nr 10035 w sprawie wprowadzenia do statutów miast i gmin zapisów umożliwiających ich mieszkańcom podejmowanie tzw. inicjatyw uchwałodawczych


Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 19 maja 2005 r. (sygn. SPS-0202-10035/05) dotyczącego interpelacji Posła na Sejm RP Pani Marii Nowak w sprawie wprowadzenia do statutów miast i gmin zapisów umożliwiających ich mieszkańcom podejmowanie tzw. inicjatyw uchwałodawczych, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.


Kwestie inicjatywy ustawodawczej oraz uchwałodawczej są odmiennie uregulowane na gruncie obwiązującego prawa. Sprawy związane z inicjatywą ustawodawczą zostały szczegółowo określone w Konstytucji RP oraz ustawodawstwie zwykłym, natomiast kwestię wprowadzenia tego typu rozwiązań na szczeblu samorządu terytorialnego pozostawiono władzom lokalnym (regionalnym). Odpowiednie ramy systemowe w tym zakresie tworzą jedynie samorządowe ustawy ustrojowe: ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j.: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), ustawa o samorządzie województwa (t.j.: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) oraz Konstytucja RP.


Ustawa zasadnicza jako posiadających inicjatywę ustawodawczą wskazuje posłów, Senat, Prezydenta RP oraz grupę co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Szczegółowe rozwiązania w danym zakresie zawiera ustawa z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy uchwałodawczej przez obywateli (Dz.U. Nr 62, poz. 688). Nie bez znaczenia pozostają postanowienia regulaminu Sejmu, do których odsyła ustawodawca, odnośnie do wymogów, jakie winien spełniać projekt ustawy, oraz trybu i zasad udziału w pracach Parlamentu przedstawicieli projektodawców.


Podobnych, szczegółowych regulacji dotyczących powszechnej inicjatywy uchwałodawczej nie ma jednak ani w Konstytucji, ani w samorządowych ustawach ustrojowych. Upodmiotowienie wspólnot samorządowych sprawiło, że ich mieszkańcy uzyskali realną możliwość podejmowania rozstrzygnięć w głosowaniu (wybory, referendum) lub za pośrednictwem organów danej jednostki samorządu terytorialnego (vide art. 11 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 5 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa). Korporacje samorządowe, uczestnicząc w sprawowaniu władzy publicznej, korzystają z chronionej prawem samodzielności, w ramach której i w granicach ustaw wykonują zadania publiczne. Jednym z tak rozumianych aspektów samodzielności jest uprawnienie wspólnot samorządowych do decydowania o swoim ustroju (art. 3 ustawy o samorządzie gminnym, art. 2 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa).


Przejawem działalności uchwałodawczej samorządu terytorialnego (jedynym, na który zwraca uwagę ustrojodawca) jest możliwość stanowienia - na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie - aktów powszechnie obowiązującego prawa miejscowego (art. 87 ust. 2 i art. 94 Konstytucji). Jak wcześniej zasygnalizowano, podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach przynależnych wspólnotom przypisane zostało mieszkańcom, jako pierwotnemu i podstawowemu podmiotowi władzy. Mieszkańcy danej jednostki samorządu terytorialnego dysponują więc realną możliwością decydowania (w referendum) o sprawach publicznych na równi z organami gmin, powiatów oraz samorządu województwa. Należy przy tym zauważyć, że o ile w powiecie oraz województwie samorządowym oba organy, stanowiący i wykonawczy, ze względu na swą kolegialność, podejmują uchwały, o tyle w gminach, gdzie kolegialny zarząd zastąpiono monokratycznym organem wykonawczym (wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta), wybieranym w wyborach powszechnych, na gruncie ustaw ustrojowych możliwość podejmowania uchwał posiada rada gminy. Uchwały jako efekt działania organów jednostek samorządu terytorialnego stanowią pośredni wyraz woli ich mieszkańców.


Samorządowe ustawy ustrojowe w przedmiocie działalności uchwałodawczej organów jednostek samorządu terytorialnego nie wskazują expressis verbis mieszkańcow jako podmiotów uprawnionych do przedkładania projektów uchwał. Jak wcześniej wspomniano, korporacje samorządowe w ramach przyznanej im samodzielności posiadają prawo do kształtowania swego ustroju, co znajduje wyraz w statucie danej jednostki samorządu terytorialnego. Doniosłość statutu wynika również faktu, iż jest on aktem prawa miejscowego, który określa także organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów podstawowych jednostek zasadniczego podziału terytorialnego państwa. Sposób regulacji ustawowej, a także charakter aktu prawnego - którym jest statut - sprawia, iż kwestie związane z działalnością uchwałodawczą jednostek samorządu terytorialnego stanowić będą jego integralną część.

Zauważyć jednak należy, iż rozstrzyganie kwestii, w zakresie których przysługuje samorządowi samodzielność, pozostaje jego wyłączną domeną. W związku z powyższym ewentualnych uregulowań obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej należałoby poszukiwać w regulacjach statutowych, w zakresie których właściwymi pozostają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Komentatorzy ustawy o samorządzie gminnym wskazują, że ewentualne przyznanie mieszkańcom gminy i ich organizacjom praw inicjatywy uchwałodawczej zależy od uznania rady gminy uchwalającej statut (W. Kisiel, w: ˝Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym˝, P. Chmielnicki (red.); Warszawa 2004, s. 43 i nast.). Wydaje się więc, że sprawa uregulowania kwestii powszechnej inicjatywy uchwałodawczej została pozostawiona w głównej mierze legislaturze samorządowej, która, w zależności od uwarunkowań lokalnych, tradycji czy też postulatów mieszkańców, ma możliwość samodzielnego uregulowania tych kwestii w akcie prawa miejscowego.

Z poważaniem
   Podsekretarz stanu
   Jerzy Mazurek
   Warszawa, dnia 13 czerwca 2005 r.

16 komentarzy:

  1. Tomaszów Mazowiecki
    Toruń
    Szczecin
    Kalisz
    Gdynia
    Słupsk
    Bydgoszcz
    Rzeszów
    Opole
    Sopot
    Katowice
    Białystok
    Łódź
    Warszawa
    Płock
    Kraków

    To mała lista miast których statuty zawierają zapisy zezwalające na inicjatywe uchwałodawczą dla mieszkanców gminy.


    Tam wszędzie się da i jest legalne.

    Może w naszej gminie panuje inne niż w reszcie kraju prawo ? Prawo bezprawia lub mafijne ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Tego typu inicjatywy sa fikcją. Propagandowym chłamem.

    Nas reprezentują radni, którzy nie potrzebują dupokryjki w postaci podpisów ludu.

    Radni bezradni uprawiają fikcję i pseudo ludowe inicjatywy. My mieszkańcy nie chcemy wyręczać opozycji, która chce się lenić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze dedukujesz istotnie 16 marionetkowych radnych to tzw. nieroby " dupokryjki", a komu kryją d...ę?
      Gratuluję kultury, szerokiego wachlarzu słów i dobrego samopoczucia.

      Usuń
    2. Czyżby ta anonimowa wypowiedz była wypowiedzią radcy?
      Szymon F

      Usuń
    3. To wypowiedz zlęknionego utratą władzy.

      Nie ma alternatywy dla obywatelskiego społeczeństwa. Mieszkańcy rozliczą bezradnych radnych starających się niedopuscić mieszkańców do ich udziału w życiu gminy.

      Usuń
    4. Póki co reprezentują nas radni którzy nie mają nic do powiedzenia, żadnych pomysłów do zrealizowania, żadnych projektów do zgłoszenia. Reprezentując nas radni których cała aktywność polega na przeglosowywaniu, bez zastrzeżeń i dyskusji, uchwał, dyktowanych im przez Ewę Filipiak bądź Stanisława Kotarbę. Reprezentują nas radni których prawo do inicjatywy uchwałodawczej jest MARTWE, jak lubi to określać redaktor urzędowego portalu. I który wobec tego powinien stanąć na czele społecznej akcji odebrania im tego prawa.

      Usuń
    5. stanie za 1650

      Usuń
    6. Dlaczego usunięto komentarz dot. redaktora. Czy kłamstwem jest to, że większość Wadowiczan go po prostu wyśmiewa? Może Dziadunio wyjdź i zapytaj na mieście co o nim sądzą. Drugą stroną jest też to, że za parę lat, kiedy dorosną dzieci, to ich przyszły pracodawca, którym z pewnością nie będzie burmistrz, popatrzy przez pryzmat rodzinny i pomyśli sobie swoje.

      Jak inaczej nazwać to co robi redaktor, jak nie w sposób w jaki czyni to E. Wyroba? Czy to normalne zachowanie, że mieniący się dziennikarzem niezależnym redaktor za pieniądze podatników wypisuje takie rzeczy i działa na szkodę lokalnego społeczeństwa obywatelskiego wpisując się w retorykę "lewicy i komunizmu"? No proszę mi odpowiedzieć? Dziwię się, że inne media nie zajęły się jeszcze takim postępowaniem i oficjalnie go nie potępiły.

      Usuń
    7. Nie usuwałem żadnego komentarza. Żaden też nie pojawił się na blogu. Proponuję spróbować ponownie go opublikować.

      Za zasadę przyjąłem do absolutnego minimum ograniczać własne interwencje w treści zamieszczane przez czytelników. Do tego stopnia ze, o ile mnie pamieć nie myli w ciągu tych 9 miesięcy funkcjonowania bloga nie usunąłem ani jednego komentarza. Nie było takiej potrzeby - po prostu nie zawiodłem się na kulturze i wyczuciu ludzi którzy tutaj trafiają:)

      Usuń
  3. wolny wadowiczanin21 lutego 2013 15:09

    Ciekawe, bo mój wczorajszy komentarz też bardzo szybko zniknął.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdziłem - twój komentarz z nieznanego powodu wylądował z miejscu gdzie system wysyła spam. Nie mam pojęcia dlaczego - kompletnie się na tym nie znam. Wiem za to że jakiś czas temu dokładnie to samo stało się z komentarzem Obywatela Wadowic. Spróbuje to sprawdzić.

      Usuń
    2. Miałem kiedys podobnie z komentarzem Miłosnika. O mało mi nie przylał ;)

      Usuń
    3. Dziaduniu, to haker nocny pewnie zadziałał ;)

      Usuń
    4. Blogspot to darmowy serwis. Stąd i nieszczególne możliwości, jeżeli chodzi o funkcjonalność i pewnie także stąd, zdarzające się od czasu do czasu błędy i niespodzianki.

      Usuń
    5. Mój komentarz też zniknął,więc pewnie jakiś błąd chyba że jakiś haker tu grasuje :-) Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Miejmy nadzieję że jest to ostatnie 1,5 roku meczenia się z tą ekipą i po kolejnych wyborach również Wadowice dołączą do grona tych miast. Jak już pisałem na blogu, radni-bezradni na samą myśl o takiej inicjatywie dostają wyszczy wiedzą czego ale poczekajmy do wyborów.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń