poniedziałek, 11 listopada 2013

Jeszcze o BDI. Dla niedowiarków.


Kluczowy fragment zaznaczyłem pogrubioną czcionką.


Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3142 w sprawie inwestycji o nazwie Beskidzka Droga Integracyjna w woj. małopolskim



Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Pawła Kowala (pismo znak: SPS-024-3142/09 z dnia 13 stycznia 2009 r.) w sprawie inwestycji o nazwie ˝Beskidzka Droga Integracyjna˝, uprzejmie wyjaśniam, iż budowa przedmiotowej drogi jest przedsięwzięciem, z którym związane są olbrzymie oczekiwania dotyczące usprawnienia komunikacji. Interes lokalny, a także kierunek przyjętej polityki transportowej, wskazuje na konieczność jej jak najszybszego powstania. Z drugiej strony warunki terenowe oraz stopień zurbanizowania (pomiędzy większymi miejscowościami rozproszone osiedla o niskiej intensywności) oraz bogactwo przyrodnicze terenów, przez które rozważa się poprowadzenie przedmiotowej drogi, powodują spiętrzenie wzajemnie wykluczających się oczekiwań.

Zadanie to znajduje się na wstępnym etapie przygotowania projektu i nie została jeszcze podjęta decyzja co do wyboru wariantu ostatecznego przebiegu trasy. Na wstępie prac projektowych przyjęto założenie, że warianty tras mają omijać tereny cenne przyrodniczo i kulturowo, w tym obszary Natura 2000, oraz powinny być zgodne z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Z powyższych względów zaproponowane zostały warianty tras po południowej stronie Wadowic, omijające centrum miasta i jego północne tereny, gdzie znajduje się obszar Natura 2000 PLB 120005 Dolina Dolnej Skawy, a także ze względu na brak możliwości utrzymania parametrów technicznych w rejonie istniejącej linii kolejowej oraz w rejonie intensywnej zabudowy.

W związku z przygotowaniem do realizacji budowy i rozbudowy drogi krajowej nr 52 na odcinku od węzła Suchy Potok do węzła Głogoczów GDDKiA podpisała porozumienia z przedstawicielami gmin, po których terenie miałaby przebiegać ta trasa, wyrażając wolę współpracy w zakresie uzyskania niezbędnej dokumentacji i konsultacji społecznych. Porozumienie z przedstawicielami gminy Wadowice zostało podpisane 25 sierpnia 2008 r. Także w drodze roboczych ustaleń i spotkań wypracowano wspólne stanowisko, które gmina Wadowice przesłała pismem z dnia 1 września 2008 r. W przedmiotowym piśmie przedstawiciele gminy Wadowice uznali, iż najkorzystniejszy przebieg trasa ta miałaby w granicach rezerwy terenu wyznaczonej w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, zatem zgodnie z proponowanym przez GDDKiA wariantem I. Wariant ten przebiega po południowej stronie miasta. Niestety gmina Wadowice przesłała do wiadomości GDDKiA uchwałę Rady Miejskiej nr XX/163/2008 z dnia 12 listopada 2008 r., w której wyraziła negatywną opinię wobec wszystkich przedstawionych wariantów, negując tym samym poczynione wcześniej z GDDKiA ustalenia.

W celu jak najlepszego poinformowania o zamierzonym projekcie miała miejsce, od sierpnia do połowy października 2008 r., prezentacja 4 wariantów nowego przebiegu drogi krajowej nr 52 władzom samorządowym i mieszkańcom 5 miast i 11 gmin zlokalizowanym przy proponowanych nowych przebiegach drogi krajowej nr 52.

Po otrzymaniu oficjalnego negatywnego stanowiska gminy Wadowice w stosunku do 4 przedstawionych wariantów po południowej stronie miasta Wadowice, GDDKiA zaproponowała 3 warianty po północnej stronie miasta. Niestety pozostają one w kolizji z obszarami Natura 2000. Wątpliwości budzi także ewentualny wariant wskazany przez władze samorządowe, najbardziej odsunięty na północ od granic miasta Wadowice, bowiem przebiega on na terenie gminy Tomice, która wcześniej nie była brana pod uwagę.

Odnośnie do pytania o harmonogram prac projektowych i inżynierskich, związany z przedmiotową inwestycją, uprzejmie informuję, iż jest on uzależniony od terminu wyboru najkorzystniejszego pod względem społeczno-ekonomiczno-środowiskowym wariantu.

Z poważaniem

Podsekretarz stanu

Zbigniew Rapciak

Warszawa, dnia 5 lutego 2009 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz